چگونه لیوان چوبی کوکسا بسازیم؟

کوکسا یک فنجان زیست محیطی ساخته شده از ه در خت هایی همچون گردو و توت و ... است. برای اینکه بتوان در دل طبیعت طعم لذت بخش نوشیدنی را دو چندان کرد می توان آن را با یک کوکسای اصل استفاده کرد. 

کوکسا از چه چیزی ساخته شده است؟

به طور سنتی، کوکسا از جوش درخت توس ساخته می شود و بسیاری ادعا می کنند که تنها ماده درست برای آن است. اما از چوب درختهایی همچون درخت گردو یا توت نیز برای ساخت کوکسا استفاده می شود. 

کوکسا چگونه درست می شود؟
وسایل لازم برای ساخت کوکسا به شرح زیر است:
تبر تیز
مغار مرغوب
اره 
سمباده
چاقوی قلاب دار یا چاقوی کج که تیغه خمیده دارد و هر دو طرف آن تیز است و وسایل مقعر و گرد با آن حکاکی می کنند.
چکش 
چاقو با تیغه صاف
مداد
پرگار
دریل 
کاغذ سنباده: سخت و نرم
روغن گیاهی
موم زنبورعسل باکیفیت
تکه پارچه از جنس پنبه یا کتان

چگونه کوسکا را در 5 مرحله درست کنید:
چون کوکسا از چوب درخت ساخته می شود، به همین دلیل قوی و ماندگار است که البته به این معنی است که تراشیدن آنها بسیار چالش برانگیز خواهد بود. خود را برای هرگونه دست درد و گرفتگی ماهیچه آماده کنید. البته این باعث قوی شدن شما می شود و برای نوه های خود داستان هایی خواهید داشت که تعریف کنید.

مرحله اول:
اول شکل کوکسا ترسیم می شود. چوب جوش را برش بزنید و باید از ترکیبی از اره و تبر برای برش زدن چوب استفاده کنید تا از برش راضی شود و سپس بخش اضافی را بتراشید.
اگر می خواهید کوکسایی 17 سانتیمتر درست کنید، از چوبی که 25 تا 30 سانتیمتر می باشد، استفاده کنید.

مرحله 2:
چوب جوش را صاف کنید و وقتی چوب جوش به اندازه دلخواه رسید باید بااستفاده از تبر، اسکنه، گوه یا چکش به یک سطح صاف تبدیل شود.
در پایان، باید یک چوب تمیز و صاف داشته باشید.

مرحله 3:
شکل مورد نظر کوکسای خود را ترسیم کنید و مدادی بردارید و در قطب نما قرار دهید.
قسمت تیز و انتهای قطب نما را در نقطه ای بگذارید که وسط فنجان خواهد بود و شعاع مورد نظر خود را ترسیم کنید.
اگر شما فنجان 7 سانتیمتری می خواهید باید شعاع آن 3ونیم سانتیمتر باشد و ان را بکشید. بعد دهانه قطب نما را باید سه سانتیمتر باز کنید و دایره ی جدیدی دور دایره قبلی بکشید.
دایره بزرگتر ترسیم شده، لبه بیرونی کوکسا می باشد و دایره داخلی فنجان شما است.
سپس باید تصمیم بگیرید دسته کوکسا نازک یا ضخیم باشد و سوراخ آن افقی یا عمودی باشد.

مرحله 4:
حکاکی
در این مرحله باید با چاقوهای مخصوص چوب های اضافی را بتراشید. این کار را تا جایی ادامه دهید که مقدار اضافی چوب از بخش خارجی کوکسا جدا شود و از یک تبرچه تیز برای این کار استفاده کنید و ضربه های نرم به چوب بزنید و سپس برای برش های کوچک از چاقوی حکاکی استفاده کنید.
وقتی شکل بیرونی کوکسا کامل شد، کار روی قسمت داخلی فنجان را شروع کنید.
کوکسا را بین دو چوب بزرگ قرار دهید و با یک اسکنه و چکش گرد تا هر جایی که امکان دارد قسمت داخلی کوکسا را بتراشید.
پس از آنکه 90 درصد قسمت داخلی خالی شد، روی قسمت بیرونی کار کنید و با چاقوی حکاکی چوب اضافی را با دقت بتراشید و شکل دهی به دسته را نیز آغاز کنید.
این به معنی است که باید وقت، تلاش و انرژی زیادی برای این کار صرف کنید. این روش سنتی بود.
اگر می خواهید کار سریعتر انجام شود، با استفاده از ابزارهای برقی مثل اره، مته و از ابزار قدرتی مثل دریل، اره نواری و تجهیزات برقی کار را پیش ببرید.

مرحله 5:
اصلاح کوکسا
در مرحله پنجم و آخر، باید برش های خود را اصلاح کنید که سخت ترین قسمت است ولی در عین حال لذت بخش ترین هم است. جهت شکل دادن به کوکسا از چاقوهای مختلف استفاده کنید. شما می توانید سوراخی برای جای انگشت نیز در دسته ایجاد کنید.
وقتی احساس کردید به آخر کار کوکسا رسیدید، نوبت سنباده کشی است.

کوکسا از کجا بخریم؟
اکثر سوغاتی فروشی ها و حتی خواربار فروشی ها کوکسا می فروشند، اما مراقب باشید که انواع مختلفی از کوکسا در بازار با رنج قیمتی متفاوت وجود دارد. اگر به دنبال یک کوکسای اصل هستیدمی توانید آن را از وب سایت منوچوب تهیه کنید.

چگونه از کوکسای خود مراقبت کنیم؟
بسیاری از دستورالعمل ها توصیه می کنند قبل از استفاده از فنجان، تفاله قهوه استفاده شده را به داخل فنجان بمالید تا یک لایه چربی محافظ در آن ایجاد شود. این باعث می‌شود فنجان سریع‌تر خشک شود و سطح خشک و شور باکتری‌ها را از بین ببرد. اگر برل کوکسا در ابتدا طعم بسیار شوری داشت، می توان آن را با قهوه گرم شستشو داد تا تمیز شود. نمک ظرف چند دقیقه در مایع گرم حل می شود.
به عنوان یک قاعده کلی، هرچه بیشتر از کوکسای خود استفاده کنید، وضعیت بهتری باقی می ماند. اگر از آن استفاده نکنید، خشک می شود و ممکن است ترک بخورد. باید به صورت روزانه استفاده شود. پس از هر بار استفاده، کوکسای خود را با آب تمیز بشویید و بگذارید خشک شود. هرگز کوکسا را با مایع ظرفشویی نشویید و در ماشین ظرفشویی قرار ندهید.

 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش