انتخاب بهترین کوکسا

خاطره بازی:

یادش بخیر، آن روزها که هوا بارانی می شد و امکان بازی در حیاط یا در پارک وجود نداشت، مجبور بودیم از پشت پنجره به قطره های باران که به شیشه می خورد نگاه کنیم و آه بکشیم. اگر خیلی دلتنگ بودیم چایی خوش رنگ توی لیوان شیشه ای که بخار از روی آن بلند را توی دست می گرفتیم و نرم نرم چای می نوشیدیم.

حالا مدتها از آن روزها گذشته و خاطره هایی کم رنگ برایمان باقی مانده اما آیا نمی شود از این لحظه ها پلی به گذشته زد و خاطره بازی کرد؟

این روزها برای مرور آن خاطره ها به دامن طبیعت پناه برده ام. یک روز که داشتم توی پارک قدم می زدم کارگرها مشغول هرس کردن درختان بودند. یک تنه درخت دیدم که زایده های قشنگی داشت را با ااجازه برداشتم. انگار داشت با من حرف می زد. خوب که نگاه کردم یادم به آن لیوان چایی های روزهای بارانی افتاد و فکر کردم چرا یک لیوان از جنس طبیعت برای خودم نداشته باشم؟

چوب را به خانه آوردم و با مغار و سمباده و چاقوهای قلم زنی از دل آن چوب یک کوکسا برای خودم ساختم. حتما می پرسید:

 کوکسا چیست؟

کوکسا یک نوع لیوان چوبی است. مردم شمال اسکاندیناوی از این نوع لیوان ها خیلی استفاده می کنند. این نوع لیوانهای چوبی را می توانید در دست هنرمندان، علاقمندان به گردشگری و دوستداران طبیعت ببینید.این نوع لیوان از بروسن(جوش چوب)به عنوان لیوان مخصوص نوشیدنی در کشورهای نزدیک قطب شمال استفاده می شود. برای این که بدانیم چگونه می توانیم صاحب یک کوکسای خوب باشیم با یک پرسش روبرو هستیم ؟

بروسن یا جوش چوب چیست؟

اگر درخت در برابر آسیبهای غیرطبیعی قرار بگیردبرای محافظت از خود برآمدگی های روی تنه درخت ایجاد می شود که به آن جوش چوب می گویند. نقش های روی جوش چوب ممکن است توسط یک آسیب یا ویروس یا یک قارچ در درخت ایجاد شود.به همین خاطر چوب بخش بروسن جنس کاملا متفاوتی با جنس تنه اصلی درخت دارد. بافت جوش چوب بسیار متراکم و فشرده بوده و هیچ حلقه رشد سالیانه ای ندارد. این ویژگی بروسن سبب شده تا برای ساخت لیوان چوبی ماده اولیه خوبی فراهم کند.

چرا کوکسا را انتخاب کنیم؟

به دلیل نقش و نگارهای متفاوت چوب جوش ها، هیچ کوکسایی شبیه دیگری نیست و همین امر منحصر به فرد بودن کوکساها را به دنبال دارد.کوکسا یک اثر کاملا هنری و خاص است.شکل کوکساها کاملا به نقش و نگار بروسن ها ارتباط دارد. همین تفاوت نقش و نگارهای بروسن هاست که شما وقتی یک کوسکا را درد دست می گیرید از لذت طعم نوشیدنیتان سرمست می شوید.

چطور یک کوکسا بسازیم؟

برای درست کردن یک کوکسا بهترین نوع بروسن ها از درختهای توس ، گردو یا سکویا استفاده می شده است. اما امروزه به دلیل استقبال از این نوع لیوانهای چوبی مخصوص، از چوب درختانی همچون بلوط ،گردو یا سایر درختهای جنگلی هم برای ساخت کوکسا استفاده می کنند. توجه به یک نکته بسیار مهم است.  بهترین نوع چوبها برای کوکسا، همان طور که اشاره شد چوب بلوط است. کوکسا از جنس چوب گردو، چوب بلوط، کوکسا چوب افرا، کوکسا چوب راش و غیره مرغوبیت کوکسای بروسن درخت توس، گردو یا سکویا را ندارد. گونه های بروسن از درختهایی مثل توس ، سکویا، گردون و وزیتون بیشتر به دست می آیند. این نوع بروسن ها بهترین چوب برای ساخت کوکسا هستند. اما پیدا کردن آنها در طبیعت و در لابلای انبوه درختان کمی سخت و دشوار است.

دیگر چه بگویم؟

کوکسایی که من استفاده می کنم را برای نوشیدن چای خلق کردم . اما کوکساها بر حسب نوع نیاز مصرف کننده می توانند در اندازه های مختلفی ساخته شوند. فنجان چوبی،ماگ چوبی،لیوان چوبی،سوپ خوری،شات اسپرسو و ... از انواع مختلف کوکسا هستند.

کوکسا چون بر آمده از طبیعت است لذت استفاده از محصولی طبیعی را به مشتری می بخشد.این وسیله در گروه صنایع دستی قرار می گیرد.کوکساها با محدودیتهای محیطی سازگار هستندو قابلیت استفاده طولانی مدت دارند. هم چنین به دلیل این که جنس طبیعی دارند به راحتی نیز به طبیعت باز می گردند.

تا چه اندازه هزینه کردن برای کوکسا مقرون به صرفه است ؟

باید بر اساس تجربه فردی ام بگویم که عوامل مختلفی در تعیین قیمت کوکسا تاثیر دارند. نوع چوب ، نوع طرح و نوع رنگ از جمله عواملی هستند که در تعیین قیمت کوکسا موثر هستند.اندازه لیوان چوبی و زمانی که توسط هنرمند برای ساخت آن صرف شده نیز می تواند در تعیین قیمت کوکسا تاثیر داشته باشد.

اگر شما به دنبال یک کوکسای خاص هستید باید قیمت بالاتری را بپردازید. چون کیفیت کار و مدت زمانی که برای آن استفاده شده موجب می شود تا شما وقتی کوکسای خود را در دست می گیرید حس بهتری را تجربه کنید . اما اگر عاشق طبیعت هستید ولی امکان هزینه کردن بالایی ندارید می توانید از کوکساهایی معمولی تر که ظرافت کمتری دارند استفاده کنید.نوع تراشیدن چوب جوش درخت و دقت در هنگام خشک کردن آن موجب می شود تا چوب ترک نخورد و کیفیت آن در هنگام تبدیل شدن به ماگ یا لیوان چوبی بالاتر برود.

چطور از کوکسا نگهداری کنیم؟

یک نکته که باید بگویم نگهداری از کوکسا است. برای این که کوکسای شما دوام بیشتری داشته باشد باید مراقب باشید که هیچ گاه آن را با وسیله ای زبر نخراشید. هم چنین نباید برای شستشوی آن از ابرها و پاک کننده ها استفاده کنید. کوسکا را در ماشین ظرف شویی نگذارید . به هیچ عنوان آن را در ماکروویو قرار ندهید. یادتان باشد مایع درون کوکسا را بیشتر از سی دقیقه نگاه ندارید و بعد از هر بار استفاده از کوکسا حتما درون آن را با دستمال کاملا خشک کنید.

از روزی که در پارک آن شاخه خشک درخت را دیدم و با کمک ابزارهای قلم زنی توانستم از جوش درخت برای خودم یک لیوان چوبی بسازم مدت زمان زیادی نمی گذرد. اما راستش را بخواهید وقتی عطر چای توی لیوان می پیچد و با شاخه ای نبات چای را شیرین می کنم و یواش یواش می نوشم از لذتی وصف ناپذیر پر می شوم که تمام روزم را می سازد.شما هم حتما به خودتان یک کوکسا هدیه کنید تا روزهایتان زیباتر و خاطره انگیزتر شود.

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش